دنیای ثبت

چهارشنبه 25 دی 1398

منظور از کد اقتصادی شناسه 12ی  رقمی است که بنا بر قانون وضع شده در سال 73 برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد تا برای شناسایی شرکت در واحد مالیاتی مربوط به خود از آن استفاده شود.به بیانی دیگر،کد اقتصادی شماره شناسایی فعالان اقتصادی در سازمان امور مالیاتی است که از طریق ثبت کد اقتصادی بر روی فاکتورهای خرید و فروش ،محاسبه ی مالیات و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی توسط سازمان مالیات کشور به راحتی صورت می گیرد.

اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادی:
1)کلیه اشخاص حقیقی که به امر تولید،مونتاژ،واردات و صادرات،توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری می باشند.قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد.
2)کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید،مونتاژ،واردات و صادرات،توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند.
3)کلیه اشخاص موضوع بندهای 1 و 2 و 4 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه سال 1366.
تبصره 1-شعبات  یا ادارات تابعه اشخاص مذکور در بندهای(الف-3) و (الف-1) این دستورالعمل در تهران و یا سایر شهرستان ها مکلف به استفاده از شماره اقتصادی تخصیصی به وزارتخانه،نهادها،موسسات و ...متبوع مرکزی حسب مورد می باشند.

مقالات دیگر که می توانید بخوانید:

- مراحل ثبت شرکت از «الف» تا «ی»

- نحوه ی ثبت شرکت به صورت آنلاین در سایت اداره ثبت شرکت ها
تبصره 2-منظور از پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط،کلیه پروانه های کسب یا کار صادره از اتحادیه های امور صنفی،اتاق صنایع و معادن و بازرگان،وزارتخانه ها و یا سایر مراجع ذیصلاح می باشد.
مدارک درخواست کد اقتصادی(برای اشخاص حقیقی):
1-درخواست کتبی شخص
2-فتوکپی پروانه کسب
3-فتوکپی کامل صفحات شناسنامه
4-فیش پرداختی مبلغ 10000 ریال به حساب 523 خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی
5-تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
6-عکس 2 در 3 متقاضی(سه قطعه)                                                                     
7-فتوکپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری (در صورتی که قبلاَ کارت دریافت نموده باشد)
مدارک درخواست کد اقتصادی(برای اشخاص حقوقی):
1-درخواست کتبی شرکت
2-روزنامه رسمی که آگهی تاسیس شرکت در آن درج شده است.
3-فیش پرداختی مبلغ 10000 ریال به حساب 523 خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی ایران بابت صدور شماره اقتصادی
4-فتوکپی شناسنامه از کلیه صفحات
5-تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی(بشرح نمونه)
6-فتوکپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
اشخاص غیر مکلف به اخذ شماره اقتصادی:
1-مساجد و تکایا
2-اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.از جمله مراکز آموزش عالی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها
3-اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و امور مرتبط ،طراحی،خطاطی،نقاشی،نویسندگی،ترجمه
کتاب،گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.
4-اتحادیه های امور صنفی(به موجب مواد 4 و 23 قانون نظام صنفی،اتحادیه های مجاز به فعالیت های اقتصادی نمی باشند)
5-اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند(الف-2) این دستورالعمل را دارا نمی باشد.بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یک سال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

  • نظرات() 
  • چهارشنبه 25 دی 1398


    در مطالب گذشته مکراَ از اظهارنامه و اساسنامه نام برده شد که اکنون لازم است با آن ها بیشتر آشنا شویم.
    چنانچه گفتیم،ازجمله مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های سهامی خاص ،دو برگ اظهارنامه ودو جلد اساسنامه و از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های سهامی عام،دو نسخه طرح اساسنامه با رعایت ماده 8 لایحه اصلاحی قانون تجارت که به امضاء موسسین رسیده باشد و دو نسخه اظهارنامه می باشد.

    قبل از ادامه مقاله بهتر است این مقالات را بخوانید:
    - ثبت شرکت سرمایه گذاری

    - شرایط و مدارک ثبت شرکت خدماتی

    - ثبت شرکت در اهواز

    اساسنامه:اساسنامه شرکت اساس تشکیلات و طرز اداره و عمل شرکت را معین می کند.اساسنامه شرکت را نمی توان بر اساس قرارداد تشریح نمود،زیرا در قرارداد رضایت کلیه طرفین قرارداد برای تصویب یا تغییر آن لازم است در صورتیکه قانون تجارت تصویب اساسنامه را به اکثریت تجویز می کند.بنابراین مقررات مربوط به عقد و قرارداد در مورد شرکت های سهامی صادق نیست و شرکت را باید سازمان حقوقی مستقلی دانست که قانون برای آن مقرراتی وضع کرده است.بنابراین عملاَ اساسنامه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد.ولی این بدان معنا نیست که اساسنامه غیر قابل تغییر است  بلکه در مواقع ضروری و بنا به تشخیص مجمع عمومی فوق العاده هر یک از موارد آن را به شرطی که مغایرت با مفاد قانون تجارت پیدا نکند می توان تغییر داد و قبلاَ گفته شد که اساسنامه باید مطابق ماده 8 لایحه اصلاحی قانون تجارت تهیه و تنظیم شود.
    کلیات اساسنامه شرکت های سهامی خاص:
    موضوع،مدت و مرکز اصلی شرکت
    ماده 1-نام شرکت:نام شرکت عبارت است از.............(شرکت سهامی خاص)
    ماده 2-موضوع شرکت:عبارت است از...................
    ماده 3-مدت شرکت:از تاریخ ثبت شرکت به مدت......................خواهد بود.
    ماده 4-مرکز اصلی شرکت و شعب آن مرکز اصلی شرکت......................
    تبصره 1-مجمع عمومی فوق العاده می تواند نسبت به انتقال مرکز اصلی شرکت اقدام یا به هیات مدیره در خصوص تغییر مرکز شرکت تفویض اختیار نماید.
    تبصره 2-هیات مدیره می تواند در صورت لزوم شعب یا نمایندگی هایی در داخل یا خارج از کشور دایر نسبت                                                                     به انحلال آن ها اقدام نماید.
    کلیات اساسنامه شرکت های سهامی عام:
    ماده 1-تشکیل شرکت:بین دارندگان سهامی که طبق مقررات اساسنامه حاضر بوجود آمده یا بعداَ بوجود آید با رعایت قوانین جاریه و مقررات اساسنامه حاضر شرکتی به نام(شرکت سهامی عام)که در موارد بعدی بطور اختصار شرکت نامیده می شود تشکیل می گردد.
    ماده 2-نام شرکت:نام شرکت عبارت است از..........................شرکت سهامی عام
    ماده 3-موضوع شرکت............................................................................
    *سرمایه گذاری و مشارکت در سایر شرکت ها از طریق تعهد سهام شرکت های جدید و تعهد سهام شرکت های موجود.
    *اخذ نمایندگی ایجاد شعبه و اعطای نمایندگی در داخل و خارج از کشور
    ماده 4-مدت شرکت:شرکت برای مدت نامحدود تشکیل شده است.
    ماده 5-مرکز اصلی شرکت و شعب آن:مرکز اصلی شرکت در ............................می باشد تعیین و تغییر نشانی مرکز اصلی شرکت در صورت لزوم بنا به تصویب هیات مدیره صورت خواهد گرفت.
    اظهارنامه:اظهارنامه در واقع سند ثبت شرکت سهامی عام و خاص است که مفاد آن بایستی از سوی موسسان بر اساس ماده 7 لایحه اصلاحی قانون تجارت تنظیم شود.اظهارنامه توسط موسسین باید از باجه فروش اوراق بهادار واحدهای ثبتی تهیه گردد که در دو نسخه تنظیم می شود و بعد از ثبت،متصدی ثبت شرکت ها(متصدی اقدام)نسخه ثانی آن را با قید تاریخ و نمره ثبت شرکت امضاء و به مهر اداره ثبت شرکت ها(یا واحد ثبتی)ممهور کند و به متقاضی تسلیم نماید.
    کلیات اظهارنامه ثبت شرکت های سهامی خاص:
    1-نام شرکت................................................................
    2-موضوع شرکت........................................................
    3-مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک و تعداد سهام بانام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها
    4-میزان سهام و تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است در مورد آورده غیر نقدی یعنی اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کم و کیفیت آورده غیر نقدی اطلاع حاصل نمود.
    5-مرکز اصلی شرکت....................................کد پستی......................
    6-نشانی کامل شعب و کد پستی شرکت و نام مدیران آن..........................
    7-مدت شرکت از تاریخ ثبت به مدت............................
    8-مدیران شرکت و اشخاصی که حق امضا دارند..........
    9-کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهد آور شرکت به امضای....................همراه با مهر شرکت و اوراق عادی و اداری به امضای...................همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.
    10-نام مدیر عامل،شماره ملی و حدود اختیارات آن در شرکت
    11-بازرسان اصلی و علی البدل شرکت
    12-اساسنامه شرکت مشتمل بر........ماده و ........تبصره می باشد که در جلسه مورخ ...........موسسین شرکت به تاریخ ...............تصویب رسیده است.
    13-نام روزنامه های کثیرالانتشار شرکت جهت درج آگهی...............................
    14-هویت کامل و اقامتگاه موسسین و تعدادد سهام بانام و بی نام و سهام ممتاز و محل امضاء موسسین
    کلیات اظهارنامه ثبت شرکت های سهامی عام:
    1-نام شرکت.................................تاریخ تنظیم اظهارنامه..................................
    2-موضوع شرکت........................................................................................
    3-مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک و تعداد سهام بانام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها
    4-میزان سهام و تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است در مورد آورده غیر نقدی یعنی اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کم و کیفیت آورده غیر نقدی اطلاع حاصل نمود.
    5-مرکز اصلی شرکت....................................کد پستی..........................
    6-نشانی کامل شعب و کد پستی شرکت و نام مدیران آن..............................
    7-مدت شرکت از تاریخ ثبت به مدت....................
    8-هویت کامل و اقامتگاه موسسین و تعداد سهام با نام و بی نام و سهام ممتاز و میزان  تعهد هر یک از موسسین و محل امضاء موسسین
    یادآوری می گردد کلیه مدارکی که از بدو تاسیس و ثبت شرکت و انجام تغییرات بعدی شرکت به مرجع ثبت شرکت ها تحویل داده می شود اولاَ باید در دو نسخه تنظیم شده باشند.ثانیاَ پس از ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت نسخه ای از آن ها ممهور به مهر مرجع ثبت شرکت ها شده و به متقاضی تسلیم شود.بدیهی است که متقاضی باید آن ها را در پرونده ثبتی تشکیل شده در محل شرکت نگاهداری نموده و در صورت نیاز به ارائه به سایر ادارات یا بانک ها تصویر مصدق آن ها را ارائه نماید و اصل مدار ک یادشده مختص خود شرکت می باشد.
    اگر می خواهید یک شرکت ثبت کنید،لطفاَ به کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر مراجعه نمایید تا در کوتاه ترین زمان ثبت گردد.
    ثبت شرکت فکر برتر با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، آماده ی ارائه ی خدمات در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند به شما عزیزان می باشد.

  • نظرات() 
  • شنبه 7 دی 1398


    امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات ، کارجویان راحت تر از قبل می توانند از فرصت های شغلی مختلفی که در سرتاسر کشور به وجود می آیند ، مطلع شوند.
    در حال حاضر یافتن کار برای متقاضیان از طرق مختلف امکان پذیر است که یکی از رایج ترین آن ها موسسات و شرکت های کاریابی هستند. این شرکت ها با دریافت رزومه و اطلاعات شما با توجه به سررشته و مهارتی که دارید فرصت هایی را که مناسب با موقعیت شما باشند را معرفی کرده و دیگر نیازی نیست که خودتان به دنبال کار باشید .

    شرکت ها و موسسات کاریابی، باید به موجب قوانین و مقررات ثبت در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده باشند.
    ثبت هرگونه شرکت و موسسه با موضوع فعالیت در زمینه کاریابی ، راهنمایی و مشاوره شغلی ، اعزام نیروی کار به خارج از کشور ، مهاجرت ، ارائه تسهیلات به جویندگان کار و یا هر عنوان دیگر که بیانگر ارتباط بین کارجو و کارفرمای داخلی یا خارجی باشد ، با ارائه مجوز از " وزارت کار و امور اجتماعی" امکان پذیر می باشد. ( مکاتبات و مستندات قانونی : 67282- 2/08/1387) هر گونه فعالیت در این امور ، بدون مجوز قانونی ممنوع بوده و تنها با مجوز وزارت کار و امور اجتماعی مجاز می باشد.
    با توجه به آنچه گفته شد ، ذیلاَ به بررسی مهم ترین نکات ثبتی شرکت کاریابی اعم از نام شرکت، شرایط ، مدارک و مراحل اخذ مجوز ثبت شرکت کاریابی می پردازیم. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه ثبت شرکت ، می توانند مقالات ذیل را نیز مورد مطالعه قرار دهند :

    - ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت چه قدر زمان می برد ؟

    - تعرفه و هزینه های ثبت شرکت

    - سوالات پرتکرار ثبتی

    • نام شرکت کاریابی
    در نام شرکت کاریابی می توان از کلمه کاریابی استفاده نمود که مزیتی جهت معرفی حوزه فعالیت شرکت به متقاضیان می باشد. اما باید در نظر داشته باشید که این عناوین، در بررسی نام یا نام های درخواستی به منطور رعایت عدم سابقه و تشابه، جزئی از نام محسوب نمی شود.
    در انتخاب نام شرکت کاریابی به موارد ذیل توجه داشته باشید :
    1- جهت تعیین نام شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.
    2- نام انتخاب شده دارای سابقه ثبت نباشد.
    3- در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.
    4- دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
    5- فارسی بوده و واژه بیگانه نباشد.
    6- لاتین نباشد.
    7- از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.

    • شرایط لازم جهت اخذ مجوز کاریابی
    شرایط لازم جهت اخذ مجوز کاریابی به قرار ذیل است :
    1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران و تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
    2- تاهل
    3- داشتن حداقل 30 سال سن
    4- آشنایی با قوانین بازاریابی و کاریابی
    5- دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی در یکی از رشته های ( مدیریت ، علوم تربیتی ، روانشناسی ، حقوق ، علوم اجتماعی ، علوم سیساسی ، مشاوره شغلی و کارآفرینی ) و آشنایی با قوانین و مقررات حوزه تخصصی .
    6- ارائه گواهی آموزش
    7- دارا بودن سابقه و تجربه کاری به مدت 5 سال
    8- برخورداری از حسن شهرت و نداشتن سابقه کیفری موثر
    9- عدم اشتغال در نهادها یا سازمان ها و ادارات
    نکته : صدور مجوز کاریابی برای کارکنان دولت ممنوع می باشد .

    • مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت کاریابی
    1- دو قطعه عکس 4*3
    2- تکمیل فرم پرسشنامه توسط متقاضیان ایجاد کاریابی غیردولتی
    3- اصل و تصویر کارت پایان خدمت
    4- ارائه اصل و تصویر کارت ملی و تمامی صفحات شناسنامه
    5- ارائه اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی

    • مراحل اخذ مجوز جهت ثبت شرکت کاریابی
    به منظور اخذ مجوز ثبت لازم است تا متقاضی در ابتدا تقاضای خود را به اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ارائه نماید تا این درخواست توسط اداره کل تعاون ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای ، کار و رفاه اجتماعی ، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری و انجمن صنفی کاریابی های استان مورد بررسی قرار گیرد.
    در مرحله بعدی پس از ارائه مدارک لازم و تکمیل پرسشنامه ، متقاضی تاسیس مرکز کاریابی باید در آزمونی که واحد نظارت بر کاریابی برگزار می کند ، شرکت نماید. مواد امتحانی شامل قانون کار آیین نامه اجرایی کاریابی های غیردولتی و اطلاعات عمومی مربوط به اشتغال و بیکاری استان می باشد .
    چنانچه متقاضی نمره قبولی را کسب نماید ، از متقاضی جهت شرکت در مصاحبه دعوت به عمل می آید و در صورت تایید مصاحبه و استعلام از مراجع ذی صلاح ، پس از تایید صلاحیت فردی، موضوع به متقاضی جهت تعیین محل تاسیس شرکت اعلام می گردد. شاخص های مربوط به تهیه مکان کاریابی به قرار ذیل است :
    1- دسترسی آسان به محل کاریابی
    2- حداقل 40 متر مربع مساحت کاریابی شامل 2 اتاق مجزا و یک محوطه عمومی
    3- حداقل فاصله بین دو کاریابی باید 250 متر باشد.
    4- تاسیس دو کاریابی در یک طبقه ساختمان ممنوع می باشد.
    5- کاربری ملک تجاری یا اداری باشد و تاسیس دفتر در ساختمان با کاربری مسکونی ممنوع است.
    6- هر گونه جابجایی باید با موافقت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی محل انجام گیرد.
    پس از بازدید از محل پیشنهادی و ارائه فیش پرداختی به سازمان مالیاتی استان ، مجوز تاسیس شرکت صادر می گردد.
    مدت اعتبار مجوز کاریابی از تاریخ صدور 5 سال است و تمدید آن منوط به ارزیابی و تایید عملکرد موسسات کاریابی توسط هیات استانی می باشد.
    توجه داشته باشید که حوزه فعالیت موسسات کاریابی داخلی محدود به شهرستان محل استقرار دفتر کاریابی می باشد . ایجاد دفتر نمایندگی در استان و یا سایر استان ها منوط به احرازشرایط ذیل است :
    الف- موافقت هیات استانی مقصد
    ب- داشتن شبکه ارتباطی بین دفتر نمایندگی و دفتر مرکزی کاریابی
    ج- معرفی افراد واجد شرایط نمایندگی

  • نظرات() 
  • شنبه 7 دی 1398

     
    در این مقاله برآنیم تا به بررسی شباهت های ثبت شرکت سهامی عام و سهامی خاص بپردازیم. پیش از آن، توجه علاقه مندان به ثبت شرکت های سهامی را به مطالعه نوشتار ذیل جلب می نماییم.

    - تشریفات ثبت شرکت سهامی عام
    - مراحل ثبت شرکت سهامی خاص
    و اما وجوه اشتراک بین شرکت های سهامی عام و خاص را می توان به شرح ذیل برشمرد :
    1- در هر دو شرکت های سهامی عام و خاص، تعداد شرکا نباید کم تر از سه نفر باشد. ( ماده 3 لایحه قانون تجارت )
    2- در هر دو شرکت های سهامی عام و خاص، شرکت نوعاَ بازرگانی است، ولو این که موضوع عملیات آن ها امور بازرگانی نباشد. ( ماده 2 لایحه )
    در هر دو شرکت سهامی ، عبارت ( شرکت سهامی عام ) و یا ( شرکت سهامی خاص ) باید قبل از نام شرکت، یا بعد از آن ، بدون فاصله با نام شرکت ، در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت، به طور روشن و خوانا قید شود. ( تبصره ماده 4 لایحه )
    3- در هر دو شرکت های سهامی عام و خاص، سرمایه شرکت به سهام و در صورت تجزیه ، به قطعات سهام متساوی القیمه تقسیم می شود. ( مواد 1 و 32 لایحه )
    4- در هر دو شرکت های سهامی عام و خاص، مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست. ( ماده 1 لایحه )
    5- در هر دو شرکت سهامی، عبارت ( شرکت سهامی عام ) و یا ( شرکت سهامی خاص ) باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن، بدون فاصله با نام شرکت ، در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت ، به طور روشن و خوانا قید شود. ( تبصره ماده 4 لایحه )
    6- تسلیم مدارک تاسیس شرکت، به مرجع ثبت شرکت ها در هر دو شرکت های عام و خاص سهامی، ضرورت قانونی دارد : ( مواد 6 و 7 و 17 و بند 2 ماده 20 و 106 لایحه ) که عمدتاَ به شرح آتی است :
    الف- اظهارنامه درخواست ثبت شرکت و مشعر بر تعهد کلیه سهام شرکت و ضمائم آن که ذیلاَ ذکر می شود. ( ماده 6 و بند 2 ماده 20 لایحه )
    ب- اساسنامه که در شرکت های سهامی عام به امضاء هیئت موسس و به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده و در شرکت های سهامی خاص به امضای کلیه سهامداران ( موسس ) رسیده است. ( مواد 8 و 18 و بند 1 ماده 20 لایحه )
    ج- صورتجلسه مجمع عمومی موسس یا صورتجلسه سهامداران حاضر در مجمع عمومی ( مواد 18 و بند 3 ماده 20 و ماده 99 و تبصره آن از لایحه قانونی 24/ 12/ 1347)
    د- اعلامیه قبولی کتبی مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که با رعایت مفاد مواد 111 و 147 لایحه قانونی فوق الذکر تنظیم می شود و این قبولی نامه ها ، به خودی خود دلیل بر این است که مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت با علم به تکالیف و مسئولیت های خود عهده دار آن گردیده اند. ( مواد 17 و 111 و 147 و 152 و 266 لایحه )
    ه- گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی کلیه سهام تعهد شده، که نباید کم تر از سی و پنج درصد کل سهام باشد. ( ماده 6 و بند 2 ماده 20 لایحه )
    و- انعکاس صورت تقویم آن قسمت از سرمایه که غیرنقدی است و کلاَ تادیه شده است، در اظهارنامه . ( تبصره ماده 6 و بند 2 ماده 20 و مواد 76 تا 82 لایحه )
    ز- انعکاس تعداد و خصوصیات و شرح امتیازات و موجبات سهام ممتازه ، در اظهارنامه ( بند 5 ماده 7 و بند 2 ماده 20 لایحه )
    7- در هر دو شرکت های سهامی عام و خاص، در صورتی که بعد از تاسیس ، سرمایه شرکت به هر علت ، از حداقل قانونی ( مقرر در ماده 5 لایحه ) کم تر شود، باید ظرف یک سال ، نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت، تغییر شکل یابد وگرنه هر ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند.
    8- در هر دو شرکت سهامی عام و خاص ، نحوه استفاده از وجوه تادیه شده به بانک و به حساب ( شرکت در شرف تاسیس) ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت . ( ماده 22 لایحه )
    9- در هر دو شرکت سهامی عام و خاص، ذکر روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه دعوت و اطلاعیه و آگهی های راجع به شرکت در آن منتشر خواهد شد، در صورتجلسه مجمع عمومی موسس و اولین مجمع عمومی سهامداران باید تعیین شود. ( بند 14 ماده 9 و بند 5 ماده 20 لایحه )
    10- در هر دو شرکت های سهامی عام و خاص، بسته به مورد ، مبنای تنظیم اساسنامه به موجب سرفصل هایی است که در ماده 8 لایحه قانونی، مرتبطاَ به موضوع شرکت پیش بینی شده است.
    11- هر دو شرکت دارای نام و مجامع عمومی و هیئت مدیره و بازرس یا بازرسانی به شرح مقرر در قوانین مربوط می باشند.
    12- در هر دو شرکت سهامی عام و خاص، در صورتی که تا 6 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه شرکت به ثبت نرسیده باشد، هر یک از موسسین شرکت، گواهینامه ای حاکی از عدم ثبت شرکت از مرجع ثبت شرکت ها که اظهارنامه ثبت شرکت به آن تسلیم شده است اخذ و آن را به بانکی که ( حساب شرکت در شرف تاسیس) نزد آن افتتاح و وجوه تادیه شده به آن حساب واریز شده است، ارسال می دارد تا موسسین به بانک مراجعه و وجوه پرداختی خود را مسترد دارند. در این صورت هر گونه هزینه ای که برای تاسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده، به عهده موسسین مقرر در قوانین مربوط می باشند.
    13- در هر دو نوع شرکت سهامی هیچ مجمع عمومی نمی تواند تابعیت شرکت را تغییر بدهد و نیز نمی تواند با هیچ اکثریتی بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید. ( ماده 94 لایحه و 74 ق. ت )
    14- در هر دو شرکت سهامی عام و خاص، نحوه استفاده از وجوه تادیه شده به بانک و به حساب ( شرکت در شرف تاسیس ) ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت. ( ماده 22 لایحه )
    جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

  • نظرات() 
  • سه شنبه 3 دی 1398


     
    بومهن یکی از شهرهای استان تهران و جزو شهرستان پردیس است. این شهر در شرق استان تهران و در مسیر جاده تهران به دماوند قرار گرفته است. فاصله بومهن از تهران 50 کیلومتر ، از پردیس 13 کیلومتر و از رودهن 10 کیلومتر است. ظرفیت های خوبی در این شهر وجود دارند که می توان از طریق تاسیس و ثبت شرکت های تجاری ، درجهت اجرایی شدن اقتصاد بومی استفاده نمود و سطح اقتصادی این شهر را به نقطه بالایی رساند.

    در ماده 20 قانون تجارت، شرکت های تجاری با عناوین شرکت سهامی خاص ، شرکت سهامی عام ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی ، شرکت تعاونی ، شرکت نسبی ، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی شمارش شده اند که ما در این مقاله به ضوابط قانونی ثبت شرکت تضامنی می پردازیم . شایان ذکر است چنانچه شما نیازمند کسب اطلاعات راجع به قوانین ثبت سایر شرکت ها می باشید می توانید با متخصصان مجرب موسسه ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایید و یا به مقالات ذیل مراجعه کنید :

    - معرفی انواع شرکت های تجاری در ایران

    - ثبت کدام نوع شرکت بهتر است؟

    - ثبت شرکت در بومهن

    برای ثبت شرکت تضامنی در بومهن در ابتدا باید با این نوع شرکت آشنا شویم:
    معرفی شرکت تضامنی
    شرکت تضامنی ، جزو شرکت هایی است که مسئولیت شرکاء در آن محدود به سرمایه نبوده ، بلکه چون به اعتبار شخصیت شرکاء تشکیل می شود ، " مسئولیت نامحدود " داشته و شرکاء ، مسئول کلیه قروض و تعهدات شرکت علاوه بر سرمایه آن می باشند. شرکت تضامنی از حیث اعتبار ، در راس تمام شرکت ها قرار دارد و بیشتر ، شرکت خانوادگی است که بین اقرباء نزدیک تشکیل می شود. 

    شرکت تضامنی را ماده " 115 " قانون تجارت چنین تعریف کرده است : " شرکت تضامنی ، شرکتی است که در تحت اسم مخصوص، برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد ، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است . هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد ، در مقابل اشخاص ثالث ، کان لم یکن خواهد بود . 

    اسم شرکت تضامنی
    شرکت تضامنی باید دارای اسم مخصوصی باشد. ماده 117 قانون تجارت در رابطه با اسم شرکت تضامنی چنین مقرر داشته است : 

    " در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی ) و لااقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت ، مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است ، عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) یا ( و برادران ) قید شود ". 

    مدیران شرکت تضامنی
    طبق ماده 120 قانون تجارت در شرکت تضامنی شرکا باید لااقل یک نفر را از میان خود یا خارج از شرکت به سمت مدیری انتخاب نمایند. 

    بنابراین در شرکت تضامنی برخلاف شرکت های سهامی نیازی به تشکیل مجمع عمومی و انتخاب مدیران توسط مجمع عمومی و تشکیل هیئت مدیره نیست و شرکت با انتخاب یک مدیر نیز اداره می شود. 

    در اغلب شرکت های تضامنی طرز تعیین مدیران شرکت به اساسنامه محول می گردد و شرایط نصب و عزل و اکثریتی که برای تعیین مدیر لازم است در اساسنامه معین می شود که مدت انتخاب دوره مدیریت می تواند برای مدت معین یا نامعین باشد. 

    نحوه راه اندازی شرکت تضامنی در بومهن
    شرکت تضامنی حداقل از " دو " شریک تشکیل می شود. تاسیس شرکت تضامنی با تنظیم شرکتنامه که به صورت اوراق چاپی در اداره ثبت شرکت ها موجود می باشد صورت می گیرد . در شرکتنامه مذکور باید نام ، نوع ، موضوع شرکت و مرکز اصلی و نشانی کامل ، همچنین اسامی شرکاء یا موسسین و شماره شناسنامه و محل اقامت آن ها و غیره قید گردد. 

    برای تشکیل شرکت تضامنی تمام سرمایه نقدی تادیه و چنانچه سهم الشرکه غیرنقدی باشد باید تقویم شده و تسلیم گردد. 

    به هنگام تاسیس شرکت ، اساسنامه مربوط به آن نیز که در واقع آئین نامه داخلی شرکت می باشد ، توسط موسسین تنظیم می گردد. 

    سرمایه شرکت تضامنی
    آورده های شرکاء که در مجموع ، سرمایه شرکت را تشکیل می دهند ممکن است از نوع وجه نقد یا غیرنقد و حتی فعالیت باشند. شرکاء باید هر آورده ای را که تعهد کرده اند به شرکت بیاورند. آورده های غیرنقدی ( مال ) ، باید تقویم و تسلیم شوند والا شرکت تشکیل نمی شود. 

    تقویم آورده های غیرپولی توسط خود شرکاء به عمل می آید و در شرکتنامه قید می شود. 

    قانونگذار ، حداقل و حداکثری برای سرمایه شرکت معین نکرده است و بنابراین ، سرمایه شرکت می تواند مبلغ ناچیزی باشد. این سرمایه اولیه و ذخیره های آتی شرکت ، در مجموع دارایی شرکت را تشکیل می دهند که تضمین پرداخت طلب طلبکاران شرکت است. 

    سرمایه نقدی تعهد شده شرکت ، حتماَ باید با " پول " پرداخت گردد و پرداخت توسط سفته و یا چک ، پرداخت تلقی نمی شود ، مگر آنکه سفته یا چک وصول شده به حساب شرکت واریز شود. 

    مدارک ثبت شرکت تضامنی در بومهن
    1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده

    2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده

    3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده

    4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین

    5- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره

    6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.

    7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل

    8- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).

    9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

    هزینه ثبت شرکت تضامنی در بومهن
    هزینه تمام شده شرکت تضامنی را عوامل متعددی مانند هزینه های مربوط به شرکتنامه ، هزینه های مربوط به تعیین نام ، هزینه پاکت و پوشه و ارسال پستی مدارک به اداره ثبت شرکت ها ، هزینه انتشار در روزنامه محلی و روزنامه رسمی ، هزینه های مربوط به تشکیل پرونده مالیاتی ، اخذ کد اقتصادی و پلمپ دفاتر تجاری مشخص می سازد. 

    هرچقدر سرمایه و موضوع شما بیشتر باشد قیمت ثبت شرکت شما نیز افزایش خواهد یافت.

     

  • نظرات() 
  • سه شنبه 3 دی 1398

     
    اقتصاد دنیا به سرعت به سوی جهانی شدن پیش می رود . جهانی شدن فرآیندی است که قانونمندی های خاص خود را دارد و کشورهایی که به این جریان پر تلاطم می پیوندند در تعیین مقررات و سیاست گذاری ها ایفای نقش کرده و از منافع آن بهره مند می شوند. اما کشورهایی که خود را از حوزه جهانی شدن اقتصاد دور نگاه می دارند، قادر نخواهند بود به سهم عادلانه خود در آن دست یابند.

    ظهور نظام حمایت از مالکیت فکری، پیشرفت بزرگی در تحول اقتصادی و اجتماعی محسوب می گردد. امروزه این نظام به عنوان بستری ضروری برای توسعه شناخته می شود. مالکیت فکری ، مشتمل بر مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری است که یکی از موضوعات اصلی مالکیت صنعتی، " علائم تجاری " می باشد.

    علامت تجاری هر نشانه ای است که اطلاعات لازم را در مورد هویت کالا ، منشاء تولید کالا و تفاوت آن با کالاهای تولیدکنندگان دیگر به مشتریان ارائه می دهد. کارکردهای علائم تجاری باعث شده است که این علائم در زمره سرمایه های با ارزش تجار و تولیدکنندگان قرار بگیرد.

    با توجه به آنچه گفته شد، در این مقاله به بررسی " مهم ترین نکات در ثبت بین المللی علائم تجاری " می پردازیم. شایان ذکر است، خوانندگان محترم ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانند مقالات ذیل را نیز مطالعه نمایند :

    - مدارک لازم جهت ثبت بین المللی نام و علامت تجاری

    - ثبت برند بین المللی

    - خدمات تخصصی ثبت شرکت فکر برتر

     

    ثبت بین المللی علامت تجاری و نکات آن
    - ثبت علامت تجاری بین المللی، مالک آن را از حمایت های قانونی برخوردار می سازد و وی می تواند برای متمایز نمودن کالا یا خدمات خود از آن استفاده نموده و یا در ازاء اخذ وجه ، شخص دیگری را مجاز به استفاده از این علامت خاص بنماید. در واقع حق استفاده انحصاری از علامت ثبت شده جهت استفاده بر روی محصولات و خدمات مورد نظر و یا ارائه مجوز استفاده از آن به دیگری، صرفاَ در اختیار صاحب علامت می باشد.

    - تعداد علائم قابل ثبت در سطح جهان تقریباَ نامحدود هستند و مطابق با قانون مصوب کشورها ، علامت تجاری ممکن است متشکل از یک یا چند حرف ، کلمه ، حرف یا عدد باشد .

    - ویژگی عمده علامت تجاری این است که باید وجه تمایز داشته و در عین ابتکاری و جدید بودن، باعث ایجاد اشتباه در نظر مشتری نیز نشود.

    - برخی از علائم با وجود داشتن ویژگی های فوق قابلیت ثبت ندارد. از جمله آن ها علائمی است که مخالف نظم عمومی اخلاق حسنه بوده و یا با منافع عمومی در تعارض باشد.

    - کنوانسیون پاریس قدیمی ترین قرارداد بین المللی در زمینه حمایت از مالکیت صنعتی است که در توسعه صنعت و اقتصاد جهانی نقش فعال و موثری داشته و با وجود سابقه 120 ساله ای که دارد همچنان نقش موثری در گسترش و حمایت از مالکیت صنعتی و از جمله حقوق علائم تجاری ایفا می کند.

    امتیاز کنوانسیون پاریس نسبت به سایر عهدنامه های بین المللی، این است که بر طبق آن اتباع خارجی بر اساس قاعده " رفتار ملی " و " حق تقدم " قادرند در سایر کشورهای عضو اتحادیه درخواست حمایت از مالکیت صنعتی ( و من جمله علائم تجاری ) را داشته باشند.

    تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس جهت تسهیل روند ثبت بین المللی علائم تجاری و تحصیل حقوق ناشی از آن ، اتحادیه های بین المللی را در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و در آن سیستم مادرید را به عنوان دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری تعریف نموده اند. این سیستم تحت مقررات دو معاهده یعنی موافقتنامه مادرید (1891) و پروتکل مادرید (1989) قرار دارد.

    - امتیاز استفاده از سیستم مادرید در ساده ، ارزان و موثر بودن آن می باشد. یعنی تنها به وسیله یک تقاضانامه بین المللی واحد، تحصیل و تامین حمایت از علائم تجاری در کشورهای متعدد محقق می شود. به موجب این سیستم علامت تجاری با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد و سپس وارد مسیر بین المللی خود می شود یعنی ثبت بین المللی علائم تجاری در مرحله اول با ثبت ملی در اداره مربوطه در کشور مبدا صورت می گیرد و سپس به صورت خودکار با تعیین کشورهای مورد نظر، در سطح بین المللی انجام می شود. جمهوری اسلامی ایران در سال 1382 به این سیستم ملحق شده است.

    - الحاق به سیستم مادرید قیمت گرانبهایی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده است تا بتوانند با کم ترین هزینه ، حمایت دولت های بسیاری را از علائم کالاها و خدمات صادراتی به دست آورند.

    - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی ثبت و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی ( از جمله علائم تجاری ) در کشور می باشد.

    - هزینه ثبت بین المللی برند برحسب فرانک سوئیس محاسبه می شود و پس از بررسی و تایید فرم اظهارنامه ثبت بین المللی توسط اداره ثبت علائم تجاری از متقاضی درخواست خواهد شد تا هزینه مزبور را به حساب WIPO واریز نماید. جهت محاسبه هزینه ثبت المللی طبق مشخصات مندرج در تصدیق ثبت داخلی از قبیل تعداد طبقات ، رنگی یا سیاه سفید بودن علامت می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی مرجع مربوطه در کشور مورد نظر و انتخاب درخواست اقدام فرمایید.

    - ثبت بین المللی باید هر 10 سال یکبار با پرداخت تعرفه های مشخص تجدید شود.

    - موافتنامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری (TRIPs) یکی از سه رکن اصلی موافقتنامه های سازمان جهانی تجارت (WTO) است که از شروط پیوستن به این سازمان نیز پذیرش این موافقتنامه می باشد. این موافقتنامه جامع ترین و کاملترین مقررات در خصوص مالکیت فکری و من جمله علائم تجاری می باشد. از جمله ویژگی های این موافقتنامه مربوط به ساز و کار حل اختلاف می باشد. طبق مفاد این موافقتنامه در صورتیکه یکی از اعضای سازمان جهانی تجارت ادعا نماید که عضو دیگری تعهدات خود را در خصوص حمایت از حقوق مالکیت فکری نقض کرده است موضوع به رکن اختلاف سازمان جهانی تجارت ارجاع داده می شود و در آن جا رای نهایی صادر و عضو محکوم علیه ملزم به اجرای رای می باشد.

    - اکثر مقررات ایران در خصوص حمایت از علائم تجاری با مقررات موافقتنامه TRIPs همخوانی دارد.

    - ایران اخیرا ( در سال 1380 ) به عضویت سازمان جهانی فکری WIPO درآمده که قبلاَ 177 کشور به عضویت این سازمان جهانی درآمده بودند. از زمان عضویت ایران در این سازمان ، گام های بسیار مثبت و سازنده ای در زمینه های مختلف حقوق مالکیت فکری در کشور برداشته شده است و زمینه تحول این رشته از حقوق و الحاق ایران به موافقتنامه های ناظر بر حمایت از مالکیت فکری فراهم شده است.

    - تهیه پیش نویس " طرح قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی ، علائم و نام های تجاری " ، توسعه منابع انسانی و افزایش مهارت کار پرسنل اداره مالکیت صنعتی، تاسیس رشته حقوق مالکیت فکری در دانشگاه های کشور ، تمهیدات اتصال اداره مالکیت صنعتی به wiponet و برگزاری سمینارها و همایش های مختلف در زمینه های مختلف حقوق مالکیت فکری، از جمله اقداماتی بوده است که در جهت توسعه نظام حقوق مالکیت فکری در کشور صورت پذیرفته است.

  • نظرات() 

  • آخرین پست ها


    نویسندگان



    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :


    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic